Avioanele prezidențiale din Europa: controverse, dar mai multă transparență. România nu are o aeronavă oficială

Air Maron One avionul prezidențial al Franței
Air Maron One avionul prezidențial al Franței
13 martie 2023, 09:27

Publicația iberică Newtral publică o amplă analiză legată de transparența din jurul acestor călătorii. Franța arată numărul de zboruri efectuate de președinte cu avioane oficiale și costul total al acestor călătorii. Italia prezintă lunar un document cu călătoriile efectuate de miniștri și alți oficiali de rang înalt. Marea Britanie împărtășește trimestrial informații privind zborurile premierului și ale cabinetului său, inclusiv tipul de aeronavă utilizată, costul și numărul de persoane care îl însoțesc.

Între timp, în Spania nu există încă nicio reglementare legată de utilizarea aeronavelor oficiale și nici informații periodice cu privire la persoanele care le utilizează, la călătoriile efectuate și la costurile aferente.

În orice caz, înalții oficiali ai altor țări au fost, de asemenea, criticați pentru călătoriile scurte cu pentru care există alte soluții și pentru poluarea cauzată de acest tip de zboruri oficiale.

O analiză a avioanelor folosite de președinții europeni, modul în care este reglementată utilizarea acestora și transparența informațiilor privind zborurile guvernamentale ale transporturilor oficiale.

Air Macron One” din Franța: 54 de călătorii cu avionul prezidențial pentru 4,4 milioane de euro

Utilizarea avioanelor private și poluarea generată de acest tip de zboruri oficiale a fost în centrul dezbaterii din Franța, mai ales după ce jucătorul echipei Paris Saint-Germain, Kylian Mbappe, și antrenorul aceleiași echipe au râs după o întrebare pe această temă la o conferință de presă.

Dezbaterea îi include și pe președintele francez Emmanuel Macron și pe miniștrii săi, care călătoresc la bordul escadrilei de transport  60 (ET 60) a forțelor aeriene franceze, care se ocupă de transportul aerian al Guvernului și oficialilor de rang înalt.

Pe 20 iulie 2022, de exemplu, presa din Hexagon s-a ”inflamat” atunci când Emmanuel Macron și ministrul de interne, Gérald Darmanin, au zburat spre Gironde separat și la bordul a două avioane private diferite pentru a sprijini pompierii care luptă împotriva incendiilor.

Asta, deși, spre deosebire de Spania sau de alte țări europene, președinția franceză oferă mai multe informații și transparență în ceea ce privește detaliile acestor zboruri.

În 2021, Macron a efectuat 54 de călătorii cu avionul, față de 52 în 2020, dintre care șapte cu Airbus A330, cel mai scump și mai poluant din flota de șapte avioane prezidențiale pe care o are ET 60. Raportul Curții de Conturi de la Paris arată că acest lucru a dus la o creștere a cheltuielilor generate de transportul președintelui francez până la 4,4 milioane de euro, dublu față de 2020, ajungându-se la nivelurile de dinaintea pandemiei.

În Franța, cuplul prezidențial poate face călătorii private cu unul dintre avioanele oficiale, dar trebuie să ramburseze costurile de transport „pe baza prețului unui zbor comercial”, după cum explică Curtea.

„Același lucru este valabil și pentru alte cheltuieli private, cum ar fi mesele. Astfel, în 2021, au fost rambursați 6.327,92 euro, din care suma de 957,28 euro corespunde deplasărilor private cu ET 60.”

Zborurile șefului statului francez reprezintă aproape jumătate (48%) din costul tuturor deplasărilor pe care le-a făcut în 2021, notează raportul.

„Avioanele albastre” ale Italiei nu sunt permise pentru rutele pe care trenul sau alte mijloace de transport reprezintă o alternativă

În Italia, ministrul interimar de externe Luigi di Maio a fost criticat de unele publicații din Peninsulă pentru că a folosit avioanele de stat de aproximativ 30 de ori în primele șase luni ale anului 2022. Asta după ce inclusiv fostul premier Matteo Renzi a fost luat la țintă de presa italiană pentru că a călătorit mult cu avioanele oficiale.

Renzi a fost vizat în timpul ultimei campanii electorale pentru că s-a deplasat la un miting cu avionul său privat.

„Matteo Renzi, 4,7 tone de CO2 pentru campania din Elveția”, se arată într-o postare pe Instagram a Jet dei Ricchi, un colectiv care monitorizează cât de mult poluează politicienii și celebritățile.

Escadrila 31 a Forțelor Aeriene Italiene este responsabilă cu aceste transferuri și are echipaje special pregătite și o flotă de șase aeronave.

Italia publică pe site-ul Președinției zborurile de stat, așa-numitele „avioane albastre”, efectuate de președintele Republicii și de primul-ministru, cu excepția cazurilor aflate sub incidența secretului de stat, așa cum prevede legea, care reglementează, de asemenea, că „zborurile de stat trebuie să fie limitate la președintele Republicii, președinții Camerei și Senatului, președintele Consiliului de Miniștri și președintele Curții Constituționale”.

Excepțiile trebuie să fie aprobate și publicate, explică Președinția. Pentru asta, trebuie „acreditate necesitățile de transfer imprevizibile și urgente legate de exercitarea efectivă a funcțiilor instituționale și de imposibilitatea de a prevedea transferuri cu zboruri regulate”.

În plus, trebuie „verificată” și „indisponibilitatea altor moduri de transport”. Astfel, zborurile oficiale nu sunt permise pentru rutele pentru care trenul sau alte mijloace de transport ar „garanta transferul în termene compatibile cu angajamentele instituționale ale persoanei în cauză”.

În plus, fiecare zbor de stat trebuie să fie însoțit de un raport cu privire la motivele autorizării acestuia, precum și la „activitățile desfășurate înainte sau după misiune”.

De fapt, aceasta este una dintre principalele critici din Spania, deoarece o analiză a agendei arată că premierul participă la evenimente de partid cu avionul oficial, chiar înainte sau după un eveniment instituțional.

Marea Britanie publică scopul călătoriei premierului, costul, numărul de însoțitori și dacă a zborul este împreună cu soția sa

Nici deplasările fostului premier britanic Boris Johnson cu avionul oficial nu au scăpat de controverse.

După cum a relatat cotidianul The Guardian, în iulie 2022, cu doar câteva luni înainte de încheierea mandatului său, vestea că Johnson a folosit un avion guvernamental privat pentru a se întoarce acasă după ce a petrecut un weekend cu familia sa în Cornwall a readus în atenția publică mai multe povești din trecut.

De exemplu, zborul de întoarcere la Londra de la summitul COP26 privind clima, desfășurat la Glasgow, cu un avion privat, pentru a merge la o cină care avea loc într-un un club privat.

The Guardian relatează și despre protestul lui Boris Johnson și încercarea sa de a obține propriul avion, deoarece cel care îi fusese alocat i se părea „că nu este niciodată disponibil” și prea gri. Pentru a remedia acest din urmă aspect, Johnson a cheltuit aproape un milion de lire sterline pentru a vopsi avionul în alb și albastru.

Familia regală și guvernul împart flota Escadrilei 32 a Forțelor Aeriene Regale Britanice, care operează două Dassault Envoy IV și un elicopter AW109SP GrandNew, precum și un Voyager ZZ336 pentru călătoriile internaționale.

Totuși, fiecare își plătește propriul drum. Potrivit raportului anual, Casa Regală a avut un buget de 4,5 milioane de lire sterline pentru călătorii aeriene în 2022, din care jumătate pentru elicoptere.

Marea Britanie face public, de asemenea, călătoriile premierului și ale cabinetului său, indicând ce ministru a călătorit, date despre scopul călătoriei, modul de transport, costul închirierii unui avion privat sau a unui avion RAF, dacă este cazul, numărul de funcționari care îl însoțesc, dacă s-a recurs la călătorii neprogramate și, în cazul primului ministru, dacă a călătorit împreună cu partenera sa.

În ceea ce privește acest din urmă aspect, Codul ministerial prevede că aceste cheltuieli ale cuplului pot fi plătite din fonduri publice „cu condiția ca acest lucru să fie în interesul public”.

De asemenea, același Cod subliniază că „transportul oficial nu trebuie să fie utilizat pentru călătorii legate de partide sau pentru afaceri private, cu excepția cazului în care se justifică din motive de securitate”.

Germania dispune de o flotă de aeronave oficiale Airbus care poartă numele foștilor președinți

O altă controversă a apărut în legătură cu utilizarea avioanelor private de către politicienii din Germania. La începutul lunii iulie din 2022, liderul CDU, Friedrich Merz, a zburat cu un avion privat la nunta unui alt politician. Imediat au apărut întrebări legate de poluarea cauzată de astfel de aeronave. Merz a răspuns că nu are niciun regret.

Escadrila oficială de transport a Bundeswehr, care face parte din Ministerul Federal al Apărării din Germania, acoperă și alte funcții, cum ar fi evacuarea medicală strategică sau verificarea respectării tratatului privind cerul deschis.

În acest scop, dispune de două aeronave Airbus A340, un Airbus A350 (al doilea a fost livrat pe 18 noiembrie 2022, iar al treilea va sosi în 2024 pentru a înlocui A340), două Airbus A319CJ, un Airbus A319 Open Skies, trei Airbus A321 (unul VIP și două pentru transportul de trupe), trei elicoptere Bombardier Global 5000, trei elicoptere Bombardier Global 6000 și trei Cougar AS-532.

Noul Airbus A350-900 achiziționat recent, denumit după fostul politician german Kurt Schumacher care are o capacitate de 133 de locuri la bord, este cel folosit în principal de guvern. Noul avion care va sosi în acest an va purta numele primului cancelar al Republicii Federale Germania, Konrad Adenauer (10+01), iar ultimul va purta numele primului președinte federal, Theodor Heuss (10+02), în conformitate cu tradiția germană.

Detaliile privind utilizarea flotei sunt publicate în comunicate de presă, iar costurile sunt încorporate în bugetul apărării, dar nu oferă date privind zborurile individuale, a declarat pentru Newtral.es un purtător de cuvânt al Ministerului German al Apărării pentru problemele forțelor aeriene.

Conform site-ului Bundeswehr, ministerul apărării german, cea mai mare parte a flotei oficiale germane are baza la Köln. O altă parte este găzduită pe aeroportul Berlin-Brandenburg și este destinată operațiunilor de zbor guvernamentale, iar o ultimă parte la Tegel, tot lângă Berlin, unde sunt staționate elicopterele.

Preşedintele Iohannis a închiriat un avion de lux pentru vizita în Japonia şi Singapore

Preşedintele Klaus Iohannis a fost criticat în spațiul public diupă  ce a folosit, pentru vizita în Japonia şi Singapore, un avion de lux al unei companii private.

România are nevoie de o aeronavă oficială, pentru preşedinte, premier şi ceilalţi demnitari de rang înalt, spun la unison politicienii. Administraţia Prezidenţială nu a comentat în niciun fel informaţiile şi nici nu a răspuns la solicitarea Ştirilor TVR despre costurile deplasării.

Avionul BOEING 737 a fost închiriat de la o companie din Luxemburg. Aeronava poate transporta 19 pasageri, are un salon VIP, sală de cinema şi o cabină dormitor

Potrivit publicaţiei boardingpass.ro, avionul închiriat a făcut un prim zbor de 31 de minute de la Bucureşti la Sibiu, apoi s-a îndreptat spre Japonia.

Pentru că nu are autonomie pentru zboruri foarte lungi, aeronava a făcut escală de realimentare la Baku, în Azerbaidjan.

Miniştrii Transporturilor şi Finanţelor consideră că România are nevoie de o aeronavă oficială pentru a evita astfel de situaţii. De aceeaşi părere este şi liderul PSD, Marcel Ciolacu.

Preşedintele interimar al Senatului, Alina Gorghiu, a declarat că deplasarea cu un avion privat a preşedintelui Klaus Iohannis este justificată, având în vedere importanţa acestui eveniment.

Anul trecut, președintele Klaus Iohannis a avut 21 de deplasări externe care au costat aproape 17 milioane de lei, potrivit unui răspuns al Administraţiei Prezidenţiale.

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite