Benzina și motorina s-ar putea scumpi din nou, după ce a intrat în vigoare embargoul impus importurilor de carburanți din Federația Rusă

5 februarie 2023, 17:27

Carburanții s-au scumpit deja înainte de 5 februarie, dată de la care se aplică embargoul impus de Uniunea Europeană pentru cea mai mare parte a importurilor de produse petroliere din Federația Rusă. De exemplu, la sfârșitul lunii ianuarie, în țară, benzina era mai scumpă, în medie, cu 28 de bani pe litru, iar motorina cu 29 de bani pe litru decât în prima parte a lunii.

„Prețurile sunt în creștere și vor crește în continuu. Căutăm alternative să trăim.”

„Pentru salariile care există în România sunt prețuri foarte mari, exagerate.”

„O să lăsăm mașinile acasă. Asigurările sunt mari, toate taxele sunt mari, drumuri nu avem.”

În București, cel mai ieftin sortiment de benzină se vinde, acum, cu un preț între 6,49 lei pe litru și 6,69 lei pe litru. Litrul de motorină standard costă între 7,57 lei și 7,70 lei. Iar pentru cea superioară, prețul poate depăși 8 lei și 20 de bani.

Motorina este în continuare mai scumpă decât benzina. Diferența de preț dintre cele două tipuri de carburant este în medie de aproape un leu pe litru.

Reprezentanții companiilor petroliere avertizează că prețurile ar putea să crească și mai mult, mai ales la motorină. Rafinăriile nu produc suficient, iar cea mai mare parte a importurilor veneau din Federația Rusă. Odată cu embargoul, sunt necesari alți furnizori.

Ion Tache, reprezentant Asociația Benzinarilor din România: „Sigur că există posibilitatea şi există şi lăcomia unora, sub pretextul acesta, să scumpească. Dar chiar dacă se va scumpi, se va scumpi câţiva bănuţi. Cu motorina se face transportul. Nu mai vorbim că vine campania agricolă de primăvară.”

Ministrul Energiei susține însă, că nu există motive de îngrijorare și dă asigurări că marii importatori și-au diversificat sursele de aprovizionare.

„Astăzi este prima zi din etapa a doua a pachetului de sancţiuni împotriva Rusiei care se referă la interdicţia importului de produse petroliere, adică, în principal, motorină. Până acum, embargoul viza ţiţeiul. Da, România este o ţară care importă motorină. Nu, nu există motive de îngrijorare. Am purtat discuţii cu toţi marii importatori de pe piaţă şi concluzia este că fiecare şi-a diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare. Veţi vedea că, la fel cum am depăşit cu bine embargoul asupra ţiţeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăşi cu bine şi embargoul asupra motorinei ruseşti”, a scris ministrul, pe pagina sa de Facebook.

Analiștii sunt mai puțin optimiști. Eugenia Gusilov, analist în energie: „Partea asta de motorină va prezenta probleme, cel mai probabil nu în perioada următoare, în partea a doua, jumătatea anului. Deci din iunie încolo. Deși sunt eforturi care s-au făcut. În comparație cu anul trecut importăm de trei ori mai multă motorină din America de trei ori mai mult din Arabia Saudită.”

Uniunea Europeană a renunțat, la sfârșitul anului trecut, și la importurile de țiței rusesc. Scopul sancțiunilor e acela de a reduce veniturile Federației Ruse, în contextul agresiunii din Ucraina.

CITIȚI ȘI:

Virgil Popescu: Nu există motive de îngrijorare. Vom depăşi cu bine şi embargoul asupra motorinei ruseşti

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite