Ce este shifting-ul și de ce TikTok tinde să se transforme într-o fabrică de fantezii

Un exemplu de estetică dreamcore
Un exemplu de estetică dreamcore
9 ianuarie 2023, 13:16

În toiul verii – mai exact pe 15 august – 6 milioane de oameni au vizitat Quincy’s Tavern, un local inspirat din stilul steampunk, cu sticle și beri pe pereți și iluminare ambientală galbenă în spatele barului. Acest număr de clienți ar fi mult prea mare pentru un bar obișnuit, de cărămidă și mortar, dar, din fericire, Quincy’s Tavern există pe un tărâm intangibil între două lumi: internetul și imaginația oamenilor. Este un tărâm cu o populație în creștere și o hartă în continuă expansiune. Este TikTok în 2022, un loc în care poți intra într-o tavernă fantastică, într-un vis din copilărie sau în cartea sau filmul tău preferat cu o simplă mișcare a degetului mare.

În timp ce presiunile economice au făcut ca realitatea să fie un loc din ce în ce mai puțin atrăgător, numeroase tendințe TikTok din ultimul an au oferit o formă de evadare. Peste 14 miliarde de persoane au vizionat până acum videoclipuri despre „shifting”, o practică asemănătoare meditației prin care oamenii cred că se pot „muta” în alte realități, adesea în locații fantastice îndrăgite, cum ar fi Hogwarts. Între timp, conturi dedicate spațiilor liminale onirice au apărut cu o frecvență tot mai mare – ciudate, dar incitante, aceste videoclipuri le permit spectatorilor să zburde prin „locuri pe care le-ați vizitat în visele voastre”.

Deși „dreamcore”(o estetică suprarealistă – n.r.) nu este întotdeauna reconfortant, nimeni nu ar putea spune că este banal. Este o alternativă la realitate, la fel ca numeroase alte „-core” estetice care au apărut în timpul pandemiei Covid-19 și care au crescut în popularitate de atunci – fairycore, cottagecore, goblincore.

„Ideea de tavernă fantastică, pentru mine, înseamnă un «punct de salvare» sau un refugiu față de hoardele de zombi sau răufăcătorii de afară”, spune Quincy, un creator de conținut în vârstă de 28 de ani, care locuiește în Arizona și care a cerut WIRED să nu-și dezvăluie numele complet din motive de confidențialitate. „Este un loc în care știi că te poți odihni cel puțin pentru o clipă înainte de a te întoarce la aventura ta.”

În videoclipul din august, care a avut 6 milioane de vizualizări, Quincy îi întâmpină pe telespectatori cu cuvintele: „Bună ziua, călătorule, bine ai revenit la Quincy’s Tavern”. Cu un prosop de ceai aruncat pe umăr, el se apleacă spre cameră pentru a face spectatorul să se simtă ca și cum ar sta cu adevărat pe un scaun la barul său. Apoi, oferă cuvinte de încurajare despre viață: „Este complet normal să fii precaut și să fii puțin mai atent în situații noi.” În secțiunea de comentarii, oamenii discută despre sarcini, mutări de casă și interviuri de angajare, mulțumindu-i lui Quincy pentru cuvintele sale reconfortante.

„Furnizarea de conținut liniștitor, încurajator sau pur și simplu plăcut din punct de vedere estetic este unul dintre lucrurile mele preferate acum”, spune Quincy. Potrivit instrumentelor analitice ale TikTok, clienții Quincy’s Tavern au vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, iar aceștia spun adesea că găsesc în barul online un „spațiu sigur” și un „moment de liniște în mijlocul haosului”.

Martina Jonsson are 25 de ani și este studentă la un masterat în media și comunicare la Universitatea Malmö din Suedia, care în această toamnă și-a publicat teza din primul an, „You have to start romanticizing your life: A Textual Analysis of the Cottagecore Aesthetic’s Representation of «the Good Life» in a Precarious World.”

Cercetarea lui Jonsson a analizat modul în care incertitudinea crescută a societății neoliberale s-a manifestat în conținutul cottagecore, în care oamenii și-au imaginat „o alternativă la capitalism” prin intermediul imaginilor și videoclipurilor cu o viață rurală idealizată.

„Am abordat subiectul în același mod în care aș analiza un roman sau un film – este o ficțiune, dar totuși ne poate spune aspecte interesante despre epoca în care trăim”, spune Jonsson. Teza ei a argumentat că oamenii s-au simțit „blocați” în prezent în timpul pandemiei și astfel au căutat un viitor romanțat. Cu toate acestea, Jonsson susține, de asemenea, că aceste programe nu le permit oamenilor doar să evadeze – ele îi inspiră, de asemenea, pe oameni să încerce să schimbe realitatea în care trăiesc. „Lumile de vis ne pot arăta ce vrem să schimbăm în societatea noastră”, spune Jonsson. „Cottagecore tânjește după o viață lentă și o viață care să fie blândă cu oamenii, cu animalele și cu clima.”

Dreamcore – care se caracterizează prin imaginile stranii și inexplicabile pe care le vedem în visele noastre – este, fără îndoială, mai puțin plăcută și, probabil, mai puțin politică, dar este totuși o alternativă la realitate. „Este o evadare plăcută din viață, ca o vacanță”, se arată într-un comentariu cu peste 5.000 de aprecieri la un videoclip tulburător din „backrooms” („camerele din spate”). Backrooms sunt spații înfiorătoare, din alte lumi, visate de internet, adesea vizualizate ca birouri abandonate și piscine cu aspect retro. Se pare că lumile de vis ale TikTok nu trebuie să fie întotdeauna plăcute pentru a oferi confort; evadarea în coșmaruri poate fi totuși preferabilă realității.

Totuși, nu trebuie să vă faceți griji cu privire la coșmaruri în barul online al lui Quincy, care are acum aproape 5 milioane de urmăritori. „Cred că sunt mulți oameni cărora le place să pășească pentru puțin timp într-o lume a magiei și a minunilor”, spune Quincy, care în prezent scrie o carte de povești fantastice bazată pe taverna sa fictivă TikTok. „Conținutul care ne poate face să ne simțim văzuți sau acceptați este prezent adesea doar în lumea fanteziei, din păcate, deoarece lumea noastră, așa cum este ea, poate fi un loc descurajator.”

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite