Criza Covid-19 modernizează de nevoie învățământul tradițional

Statistica ne arată că după puterile sistemului educația  funcționa cu 10 utilizatori la un calculator
Statistica ne arată că după puterile sistemului educația funcționa cu 10 utilizatori la un calculator
11 aprilie 2020, 12:20

Teama de Covid-19 a închis școlile din 11 martie, dar anul școlar nu a fost înghețat. Ministerul Educației, prin inspectoratele județene, a recomandat tuturor celor din sistem comunicarea la distanță și platformele online, puse gratuit la dispoziție de mai multe companii pentru perioada situației de urgență. De asemenea, a încheiat un parteneriat cu Televiziunea Română pentru a înlesni accesul la educație și pentru copiii care nu pot avea acces la platformele online. Profesori voluntari fac posibilă difuzarea unor emisiuni de predare-învățare de la ora 9:00 pentru elevii claselor a VIII-a, pentru limba română și matematică, și de la ora 15:00, pentru clasa a XII-a, pentru materiile din programa de bacalaureat.

S-a trecut, așadar, la organizarea claselor și la conferințe pe platforme online, la formarea de grupuri elevi–profesori prin aplicații de telefon sau e-mail, de multe ori acestea fiind posibile doar cu ajutorul părințior. Toate aceste variante presupun echipamente electronice adecvate: calculatoare, tablete sau măcar telefoane smart.

În ce stadiu au fost surpinse școlile de criza COVID-19, ne spune Institutul Național de Statistică. Ultimele date centralizate pentru România ne oferă o viziune de ansamblu la nivelul anului 2018. La cei peste 3,5 milioane de copii și adolescenți cuprinși în învățământul de toate nivelurile și la cele peste 234. 600 de cadre didactice implicate în procesul de educație, sistemul de învățământ, inclusiv școlile și universitățile private, existau 396.000 de calculatoare. Așadar, statistica ne arată că, după puterile sistemului, educația  funcționa cu 10 utilizatori la un calculator. La nivelul învățământului primar și gimnazial (inclusiv cel special) școala avea un calculator la 13 elevi și profesori. Aceste calcule făcute repede pe…calculator, pot sublinia viziunea reformatorilor decidenți din perioada la care se referă cifrele.

Un an si două luni mai târziu, se poate presupune că pandemia nu ne-a găsit într-o situație cu mult diferită în ceea ce privește baza materială. Închiderea şcolilor  a cerut românior de 10 – 13 ori mai mult decât vedeau necesar organizatorii învățământului românesc. Acum suntem obligați să vedem că o colaborare continuă și eficientă între profesor și elev impune un dispozitiv electronic pentru fiecare.

Managerii și inspectorii școlari organizează seminarii de instruire online și vor afla câte cadre didactice lucrează pe un laptop personal sau împrumutat. Acum, primăriile și școlile caută donații de electronice. Tot acum, firme responsabile sponsorizează școli și activități educative. Ministerul Educației, în parteneriat cu televiziunea publică organizează tele-școală pentru copiii care nu au acces la net și nu numai pentru ei. Într-un mod paradoxal, cel care a reușit toată această mobilizare cu aer de reformă în învățământul românesc…este chiar noul coronavirus.

Autor: Mihaela Căciuleanu

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite