Culoarele de solidaritate, metoda prin care UE vrea să ajute Ucraina să își exporte cerealele

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash
12 mai 2022, 17:10

În aceste condiţii, este nevoie urgentă de a stabili rute logistice alternative care să utilizeze toate modurile de transport relevante, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.

Comisia prezintă un plan de acţiune pentru a stabili „culoare de solidaritate” cu scopul de a se asigura că Ucraina poate exporta cereale, dar şi că poate importa bunurile de care are nevoie, de la ajutor umanitar la hrana pentru animale şi îngrăşăminte.

„20 de milioane de tone de cereale trebuie să părăsească Ucraina în mai puţin de trei luni utilizând infrastructura UE. Aceasta este o provocare de proporţii gigantice; prin urmare, este esenţial să se coordoneze şi să se optimizeze lanţurile logistice, să se creeze noi rute şi să se evite, pe cât posibil, blocajele. Comunicarea noastră abordează soluţiile de urgenţă, dar şi măsurile pe termen mediu şi lung pentru o mai bună conectare şi integrare a infrastructurii Ucrainei cu cea a UE. Atât pentru soluţiile pe termen scurt, cât şi pentru cele pe termen lung, vom acţiona împreună cu autorităţile ucrainene şi în strânsă colaborare în special cu statele membre învecinate, care au depus eforturi enorme pentru a ajuta în timpul acestei crize”, a declarat comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean.

Potrivit Executivului comunitar, mii de vagoane şi camioane aşteaptă efectuarea procedurilor vamale pe partea Ucrainei. Durata medie actuală de aşteptare pentru vagoane este de 16 zile, în timp ce la unele frontiere este de până la 30 de zile. Multe alte loturi de cereale sunt în continuare depozitate în silozurile ucrainene, gata pentru export. Printre provocări se numără dimensiunile diferite ale ecartamentului feroviar: vagoanele ucrainene nu sunt compatibile cu cea mai mare parte a reţelei feroviare a UE, astfel încât majoritatea mărfurilor trebuie transbordate în camioane sau vagoane care corespund ecartamentului standard al UE. Acest proces necesită mult timp, iar instalaţiile de transbordare de-a lungul frontierelor sunt limitate.

Pentru a aborda aceste obstacole şi a institui culoarele de solidaritate, Comisia Europeană, împreună cu statele membre şi cu părţile interesate, va lucra pe termen scurt la următoarele acţiuni prioritare: material rulant de marfă suplimentar, nave şi camioane (Comisia invită actorii de pe piaţa UE să pună urgent la dispoziţie vehicule suplimentare; pentru a corela cererea şi oferta şi pentru a stabili contactele relevante, Comisia va institui o platformă logistică de corelare şi va solicita statelor membre să desemneze puncte de contact dedicate culoarelor de solidaritate – ghişeu unic); capacitatea reţelelor de transport şi a terminalelor de transbordare – ar trebui să se acorde prioritate transporturilor ucrainene de produse agricole exportate, iar administratorii de infrastructură ar trebui să pună la dispoziţie sloturi de cale ferată pentru aceste exporturi (Comisia invită actorii de pe piaţă să transfere urgent încărcătorii mobili de cereale către terminalele de frontieră relevante pentru a accelera transbordarea. Un acord privind transportul rutier cu Ucraina va elimina, de asemenea, blocajele. Pentru a încuraja operatorii de transport din UE să permită intrarea vehiculelor lor în Ucraina, Comisia va analiza, de asemenea, opţiunile pentru suplimentarea garanţiilor financiare); operaţiuni vamale şi alte controale – Comisia îndeamnă autorităţile naţionale să aplice o flexibilitate maximă şi să asigure un personal adecvat pentru a accelera procedurile la punctele de trecere a frontierei; depozitarea mărfurilor pe teritoriul UE – Comisia va evalua capacitatea de stocare disponibilă în UE şi se va coordona cu statele membre pentru a contribui la asigurarea unei capacităţi mai mari de depozitare temporară a exporturilor ucrainene.

Pe termen mediu şi lung, Comisia va lucra, de asemenea, la creşterea capacităţii de infrastructură a unor noi coridoare de export şi la stabilirea de noi conexiuni de infrastructură în cadrul reconstrucţiei Ucrainei. Următoarea rundă a cererilor de propuneri din cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) va permite sprijinirea proiectelor de îmbunătăţire a legăturilor de transport cu Ucraina, inclusiv pentru conexiunile feroviare şi terminalele feroviar-rutiere. În acest context, Comisia a adoptat astăzi o decizie în vederea semnării unui acord la nivel înalt cu Ucraina, prin care se actualizează hărţile pentru reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T), ca parte a politicii Comisiei de extindere a TEN-T la ţările învecinate.

Cu cât au scăzut exporturile de cereale ale Ucrainei

Exporturile de cereale ale Ucrainei au scăzut în luna mai cu mai mult de jumătate faţă de perioada similară din 2021, deşi la nivelul de aproape 300.000 de tone sunt similare cu cele din întreaga lună martie 2022, prima lună completă a invaziei Rusiei, arată datele publicate joi de Ministerul Agriculturii, transmite Reuters.

În perioada 1-12 mai 2021, Ucraina a exportat 667.000 tone de cereale.

Înainte de invazia Rusiei din 24 februarie, ţara exporta lunar până la şase milioane tone de cereale. Războiul a generat volatilitate pe pieţele financiare internaţionale, ducând la creşterea preţurilor la materiilor prime şi afectând logistica.

Până acum, în sezonul agricol 2020/2021, Ucraina a exportat 46,17 milioane tone de cereale, arată datele Ministerului Agriculturii, faţă de 39,65 milioane tone în sezonul anterior.

Volumele de export din 2021/2022 includ 18,53 milioane tone de grâu, 21,50 milioane tone de porumb şi 5,68 milioane tone de orz.

Sectorul agricol şi alimentar este responsabil pentru aproape 10% din PIB-ul Ucrainei. Anul trecut, ţara vecină a exportat produse alimentare în valoare de 28 de miliarde de dolari la nivel mondial, inclusiv produse în valoare de şapte miliarde de euro în UE.

În sezonul 2020/2021, Ucraina a fost al patrulea mare exportator global de porumb şi al şaselea mare exportator de grâu, conform datelor Consiliului Internaţional al Cerealelor.

De la debutul invaziei ruseşti, în 24 februarie, Ucraina a fost obligată să îşi redirecţioneze exporturile de cereale pe calea ferată spre frontiera de Vest sau spre micile porturi de la Dunăre.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă