Cum să pregătim organismul pentru perioada de iarnă
27 Octombrie 2020, 15:12
(actualizat 27 Octombrie 2020, 15:15)

Chiar dacă în ultimii ani trecerea de la anotimpul cald la cel rece este mai lentă, organismul nostru resimte tranziția de la căldurile verii la frigul de afară și trebuie susținut în efortul sau de a-și păstra echilibrul.

Scăderea numărului de ore în care avem lumina soarelui, frecvența crescută a ploilor și apropierea frigului, sunt doar câteva elemente care aduc schimbări profunde în funcționarea organismului dar și la nivel emoțional. Țînând cont de situația emoțională actuală, generată de perioada prelungită de pandemie și  lipsa unui orizont de finalizare a crizei sanitare, cu atât mai mult este bine  să evităm stările depresive și să susținem corpul nostru în adaptarea la schimbările de toamnă.

Eliminarea toxinelor în perioada verii are loc firesc prin transpirație, iar legumele și fructele sunt proaspete și din abundență, ele aducându-ne un aport rezonabil de săruri, minerale și vitamine. Toamna însă, este important să ne pregătim pentru iarnă în 5 pași :

1.       Este important să ne diversificăm alimentația și să încercăm să menținem nivelul ridicat de legume și fructe. Dacă ele nu mai se găsesc în piață sau nu mai sunt așa de proaspete, putem suplimenta dietă zilnică cu anumite suplimente – de preferat naturale – de săruri și  minerale .

2.       Pentru avem mai puțin soare și se înnoptează mai devreme, este bine să suplimentăm vitamina D3 prin diverse suplimente recomandate de medicul de familie. Are un efect bun antidepresiv și asigura organismului o tranziție mai lentă de la perioadele cu soare la cele de iarnă. Mai mult, în această perioadă în care stăm mai mult în casă din cauza pandemiei, starea emoțională rezonabilă rămâne o prioritate pentru fiecare dintre noi. Este mai mult decât o pregătire pentru iarnă,  pentru că o stare emoțională depresivă poate avea efecte pe termen lung și îi poate influența pe cei apropiați.

3.       Detoxifiați organismul atât cât se poate printr-o alimentație corectă. Putem încerca una sau două zile pe săptămâna fără carne sau doar cu alimente ușoare,  sucuri de fructe și legume. După cum ne sfătuiesc medicii, dietele sau curele de detoxifiere se fac în general primavara și toamna.

4.       Nu renunțați la mișcare, la exercițiu fizic, chiar dacă pandemia ne face să ne ferim de sălile de sport sau să stăm mai mult acasă. Putem alege ore mai puțin aglomerate la care să facem măcar o plimbare de câțiva kilometri. Și în acest caz, trecerea bruscă de la mișcarea multă din timpul verii la sedentarismul sezonului toamna – iarnă afectează  organismul în profunzime, atât din punct de vedere al detoxifierii și metabolismului cât și al efectului de antimbatranire pe care îl aduce sportul practicat moderat.

5.       Pentru susținerea și curățarea de toamna a organismului este indicată o dietă alcalină pentru măcar o luna de zile în perioada toamnei. Ne vom opri mai mult asupra acestei idei, pentru că este simplu de realizat, fiind sufucient să ținem cont ce alimente consumăm.

Alimentele alcaline sunt cele cu un ph mai mare decât 7, așa că este important să știm care sunt alimentele alcaline și care cele acide.

În afară de aportul de săruri și minerale, în mod normal dietă noastră ar trebui să cuprindă alimente alcaline în proporție de 60-70 la sută, iar în perioada de toamna ar fi bine să încercăm procentul de 70 la sută.

Între alimentele alaline se află legumele, fructele, semințele: dovleac,  salată verde, pătrunjel, usturoi, vinete, conopidă, busuioc, andive, varză, mazăre, năut, avocado,  nuci braziliene, linte, soia, orez brun, fasole, migdale, seminţe de în și de floarea-soarelui.

Între alimentele acide, a căror pondere este bine să o diminuăm în această perioada, se află carnea de  porc, pui, vânat, midii, cârnaţi, slănină, unt, brânză, lapte, ouă și  îndulcitorii folosiți în loc de zahăr.

Poate în acest an, când stăm de nevoie mai mult în casă, este mai important că oricând să ne cunoaștem și să ne susținem organismul. Este un an atipic, cu o toamna mai dificilă pentru corpul nostru și este bine să evităm efectele nedorite pe termen mediu și lung. Avem nevoie doar de mai multă mișcare și atenție mai mare  la alimentele pe care le consumăm.

Autor: Răzvan Nicolescu