Infrastructură dezastruoasă: unul din două poduri din România este mai vechi de 50 de ani

4 mai 2022, 17:56

Mii de șoferi care circulă zilnic pe DN 7, între Pitești și Râmnicu Vâlcea, traversează podul peste răul Topolog. Construcția e veche de peste 60 de ani. Ultimele reparații capitale au avut loc acum 26 de ani.

Dacă podul devine impracticabil, atunci se întrerupe circulația pe una dintre cele mai aglomerate șosele. Oficialii de la Drumuri anunță începerea lucrărilor de consolidare și modernizare.

CRISTIAN DUMITRU, purtător de cuvânt, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova: A fost obținută autorizația de construire, urmând ca în perioada următoare să fie emisă și autorizația de restricționare a circulației rutiere, pentru a se putea efectua în condiții de siguranță aceste lucrări.

În țară, din cele aproape 4.500 de poduri de pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi, jumătate sunt mai vechi de 50 de ani. 700 sunt într-o stare avansată de degradare și trebuie reparate, iar alte 53 nu asigură condiții minime de siguranță a circulației, arată datele Companiei de Drumuri.

ALIN ȘERBĂNESCU, purtător de cuvânt, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR): Ele sunt utilizabile, dar este adevărat că necesită reparații ample. Au fost perioade în care, din lipsa sumelor suficiente, a trebuit să alegem, să prioritizăm. De aceea, ăsta e unul din motivele pentru care permanent, de ani de zile, cerem suplimentarea unor fonduri.

În lipsa banilor, soluțiile temporare nu elimină pericolele, atrag atenția experții în infrastructură.

IONUŢ CIUREA, preşedinte, Asociaţia Pro Infrastructura: Avem foarte uşor, din pix, varianta unei restricţii de viteză, astfel încât tir-ul să meargă încet pe podurile respective, astfel încât să nu se întâmple nenorociri. Pentru că nu sunt bani alocaţi de la buget.

Și pe calea ferată, din cele aproape 18.000 de poduri și podețe, peste jumătate au durata de funcționare expirată și necesită reparații capitale, arată datele CFR Infrastructură.

IULIAN MÂNTESCU, președinte, Federația Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă: S-a ajuns aici pentru că, până în 2011, statul român nu a alocat niciun leu pentru întreținerea infrastructurii feroviare. Din 2011 am început să venim cu alocații, dar și acum ne mințim. Din banii care se alocă, o parte se duc în salarii și ce mai rămâne la sfârșitul anului, câteva zeci de milioane, se duce efectiv în întreținere.

În unele cazuri, cum este podul de la Grădiștea, județul Giurgiu, lucrările de reconstrucție au început după 15 ani.

Podul de cale ferată de la Grădiștea a fost distrus de inundații în vara lui 2005. De atunci au trecut aproape 17 ani, iar edificiul încă nu a fost reconstruit. Contractul pentru începerea lucrărilor a fost semnat în decembrie 2020, iar lucrările sunt în curs de derulare. În lipsa podului, o călătorie cu trenul de la București la Giurgiu durează aproximativ 2 ore și jumătate, în condițiile în care trenurile sunt nevoite să circule pe o rută ocolitoare.

CFR și Compania de Drumuri au în plan mai multe investiții pentru reabilitarea podurilor. Până la finalizarea lor, singurele soluții rămân restricțiile de viteză și de tonaj.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite