Lucian Bode, ministrul Transporturilor, la TVR: Ceea ce s-a întâmplat la Cluj nu se va mai întâmpla niciodată. În țară menținem toate șantierele deschise

13 aprilie 2020, 11:19

Vreau să explic ce conține acest ordin de ministru. După cum ați precizat, joi pe 9 aprilie, am văzut cu toți acele imagini pe care nu vreau să le mai vedem vreodată. De aceea, am emis un Ordin unde am stabilit procedura de emitere a avizului pentru efectuarea zborurilor neregulate pentru transportul sezonier din România către alte state și am stabilit termene și responsabilități foarte clare pe tot lanțul, de la domiciliul cetățenilor care doresc să muncească sezonieri în afara României, până la urcarea în avion.

În primul rând agentul de recrutare este obligat să asigure echipament de protecție împotriva răspândirii COVID-19 pentru toți pasagerii.

În al doilea rând, agentul de Recrutare asigură organizarea transportului spre aeroport, numai după primirea acordului din partea aeroportului. Deplasarea spre aeroport trebuie făcută astfel încât pasagerul să nu ajungă la aeroport cu mai mult de 4 ore înainte de zbor.

Tot agentul recrutare este obligat să asigure pe aeroport prezența unui reprezentant care se acorde asistență permanentă pasagerilor, acest reprezentant trebuie să fie comunicat reprezentantului aeroportului cu cel puțin 24 de ore înainte de efectuarea zborului. Dacă transportul se realizează prin operator de transport autorizat prin curse ocazionale acesta are obligația să notifice ARR care informează IFCSR pentru a supraveghea și a verifica aceste transporturi.

Dacă se realizează cu alte mijloace de transport, agentul de recrutare este obligat să informeze acești cetățeni care se deplasează cu alte mijloacele de transport, de regulile pe care trebuie să le respecte.

Și în cele din urmă, operatorul de transport îmbarcă pasagerii numai dacă sunt echipați corespunzător.

În momentul în care ajung la aeroport, aeroportul are obligația să programeze zborurile la intervale de cel puțin 4 ore unul față de celălalt și bineînțeles organizeze îmbarcarea cu respectarea tuturor normelor de siguranță sanitare impusă de către autoritățile statului român.

Responsabilitatea pentru efectuarea tuturor zborurile revine Autorității Aeronautice Civile Române, ei primesc solicitarea de la operatorul aerian cu cel puțin 48 de ore înainte de ora programată pentru zbor, cu toate informațiile de bază.

Deci cei care vor dori să lucreze în afară vor putea face acest lucru numai cu respectarea unor reguli. Nu vor avea alte interdicții?

Ceea ce s-a întâmplat la Cluj nu se va mai întâmpla niciodată, în nici un aeroport din România. După incidentul de la Cluj, vineri, sâmbătă, duminică au mai fost operate 33 de astfel de zboruri, prin derogare de la acest ordin de ministru, Ordin care a intrat în vigoare astăzi, 13 aprilie.

Până în acest moment avem o solicitare pentru o cursă aprobată pe Otopeni, mâine avem două curse aprobate, iar pe 15 alte două curse aprobate. Noi le procesăm imediat ce le primim, în 24 de ore, le aprobăm dacă dosarul este complet și totul este sub control.

Să ne uităm ce se întâmplă pe liniile de cale ferată. Există reguli mai stricte?

Știm cu toții că transportul feroviar a fost puternic afectat de măsurile luate prin ordonanțele militare. Noi vorbim de o reducere de 500 de trenuri, din cele 1760 câte circulă în condiții normale sau circulau înainte de criză. Nu este afectat transportul de marfă foarte tare, este sub 10%, ci vorbim de transportul de persoane. Operatorul de transport feroviar aparținând statului, putem spune că aici peste 40% din trenuri au fost suspendate. Am avut discuții cu conducerea CFR Călători și am lansat acea obligație de a asigura distanța socială în trenuri aplicând regula – un loc liber un loc ocupat. Eu cred în continuare că trenul este cel mai potrivit mijloc de transport pentru a păstra distanța socială.

Ce se întâmplă în această perioadă cu trenurile externe?

Noi aveam câteva trenuri de călători care mergeau spre Budapesta, respectiv Viena. Imediat ce a fost dată Ordonanța Militară prin care s-a instituit stoparea transportului de persoane și pe mijloacele de transport feroviar, am luat măsuri și nu avem trenuri care merg pe ruta Budapesta-Viena în această perioadă.

În schimb, în ultima Ordonanță Militară s-a dat posibilitatea circulației la frontieră și aici suntem în analiză și discutăm să vedem cum permitem cetățenilor români din zona de frontieră, maxim 30 de km, să circule. Știm foarte bine că sunt foarte mulți care au activități economice, au loc de muncă în apropierea frontierei.

Inaugurăm măcar câțiva kilometri de autostradă în acest an?

Această criză se va încheia. Noi în acest moment menținem toate șantierele deschise. Nu există șantier de infrastructură rutieră sau feroviară care să fie închis. Lucrăm pe toate șantierele care sunt efectiv deschise. Mai mult, de trei-patru săptămâni de când a început această criză, am dat ordinul de începere la Sibiu – Pitești, pe drumul Sibiu -Boița la varianta ocolitoare a Timișoarei, varianta sud, la  DN2-A2, la pasajul Mogoșoaia.

Nu pot să lansez un număr de kilometri acum, având în vedere situația actuală. De exemplu, când văd că 80% din stadiul fizic Sebeș – Turda, cele două loturi de 40 de kilometri, am speranța că acești 40 de km de exemplu pot fi finalizați în acest an.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă