Bacteria care provoacă cariile accelerează dezvoltarea cancerului de colon

Bacterie
23 noiembrie 2022, 08:28

Testele au arătat că aproximativ o treime dintre persoanele care dezvoltă cancer colorectal au și bacteria, care poartă denumirea de Fusobacterium nucleatum. Cancerul lor tinde să fie, de asemenea, mai agresiv, dar nu era clar de ce până la studiul recent.

Bacteria călătoreşte prin fluxul sangvin către alte organe ale corpului, provocând infecţii şi permiţând celulelor canceroase să migreze sau să se metastazeze, potrivit unei echipe de cercetători de la Virginia Tech University din Statele Unite.

Potrivit cifrelor Societății Americane de Cancer, aproximativ 1 din 22 de bărbați și 1 din 24 de femei din Statele Unite vor primi un diagnostic de cancer colorectal la un moment dat în viața lor.

Cancerul colorectal se dezvoltă din creșterea necontrolată și supraviețuirea celulelor anormale din colon sau rect, care sunt secțiunile finale ale tractului digestiv sau gastrointestinal.

Colonul absoarbe apa și nutrienții din ceea ce a mai rămas din alimente după ce a călătorit prin stomac și intestinul subțire. Apoi trece deșeurile rămase în rect, care le stochează gata pentru expulzare prin anus.

Cel mai frecvent stadiu precanceros al cancerului colorectal este un polip, care este o creștere care se dezvoltă în țesutul care căptușește colonul și rectul.

Polipii cresc foarte lent, uneori durând 20 de ani pentru a se dezvoltă.

Majoritatea polipilor se dezvoltă din celulele care alcătuiesc glandele care produc un mucus lubrifiant în colon și rect. Din acest motiv, au denumirea de polipi adenomatoși sau adenoame.

Adenoamele sunt foarte frecvente și aproximativ 33-50% dintre oameni vor dezvolta cel puțin unul. Cu toate acestea, deși toate pot deveni canceroase, mai puțin de 10% devin efectiv invazive.

Oamenii de știință știu de ceva timp că celulele anormale care duc la adenoame canceroase în cancerul colorectal apar din cauza mutațiilor genetice care se acumulează în timp.

Cu toate acestea, mai recent, ei au observat din ce în ce mai mult că F. nucleatum, care apare adesea în carii, joacă, de asemenea, un rol semnificativ.

„Mutațiile”, spune autorul principal al studiului Yiping W. Han, care este profesor de științe microbiene la Colegiul de Medicină Dentară, „sunt doar o parte a poveștii”.  „Alți factori, inclusiv microbii, pot juca, de asemenea, un rol”, adaugă el.

În lucrările anterioare, prof. Han și echipa ei au descoperit că F. nucleatum produce molecula FadA adhesin, care declanșează o serie de evenimente moleculare în celulele colonului pe care oamenii de știință le-au asociat cu o serie de tipuri de cancer.

Lucrarea respectivă a arătat, de asemenea, că proteina are acest efect numai în celulele canceroase de colon – nu declanșează aceste evenimente în celulele sănătoase ale colonului.

Prof. Han spune că scopul studiului mai recent a fost „de a afla de ce F. nucleatum părea să interacționeze doar cu celulele canceroase”.

Cercetătorii au început noul lucru studiind celulele de colon necanceroase în cultură. Ei au văzut că acestea nu produc proteina anexină A1, care promovează creșterea celulelor canceroase.

Teste suplimentare în culturi de celule și la șoareci au arătat că blocarea proteinei a împiedicat F. nucleatum să se poată atașa de celulele canceroase, ceea ce a împiedicat creșterea atât de rapidă.

Un alt set de teste a mai arătat că microbul stimulează celulele canceroase să producă mai multă anexină A1, care, la rândul său, atrage mai mult F. nucleatum.

„Am identificat o buclă de feedback pozitiv care agravează progresia cancerului”, explică prof. Han. Celulele canceroase produc anexină A1 care atrage apoi F. nucleatum, al cărei efect este de a le stimula să producă mai multă proteină.