O reclamă la șampon, considerată rasistă, a declanșat un val de indignare în mediul online și proteste cu sticle incendiare în Africa de Sud

7 septembrie 2020, 16:25

Reclama la şamponul mărcii americane TRESemme prezintă părul a două femei de culoare ca ‘uscat şi deteriorat’ şi ‘creţ şi banal’, în timp ce părul a două femei albe este scos în evidenţă ca ‘fin şi drept‘, respectiv ‘normal‘.

(w300) Reclamă l

Lanţul de farmacii sud-african Clicks a prezentat scuze încă de vineri, când a izbucnit valul de indignare, şi a anunţat că imaginile ofensatoare, care au fost îndepărtate, ‘sunt în contradicţie cu tot ceea ce credem’ şi că ‘nu tolerăm rasismul şi susţinem puternic părul natural’. Directorul general Vikesh Ramsunder a menţionat că ‘imaginile şi conţinutul ne-au fost prezentate de furnizorul TRESemme’, marcă de produse de îngrijire a părului deţinută de grupul Unilever.

Partidul radical de opoziţie Luptătorii pentru Libertate Economică (EFF) a chemat la proteste, difuzând în reţeaua Twitter mesajul ‘Nu vom permite rasismului lipsit de remuşcări şi pervers al Clicks să continue în Africa de Sud’, încheiat cu hashtag-ul #clicksmustfall (Clicks trebuie să cadă). Înregistrări video de pe fluxurile EFF din mediile sociale arată grupuri mici de protestatari, purtând beretele roşii ale partidului, dansând şi cântând cântece de protest în mai multe malluri.

(w300) Reclamă l

Părul este un subiect sensibil în multe locuri din Africa, observă dpa. În Africa de Sud, în urmă cu câţiva ani, elevele au dus o campanie pentru a li se permite să îşi poarte părul în cozi împletite, coafuri afro şi trese.

Pe Twitter, sudafricanii folosesc hashtag-uri cum ar fi #BlackHairMatters (Părul negrilor contează), parafrază după #BlackLivesMatter Vieţile negrilor contează – al mişcării antirasiste din SUA.

Profesoara Thuli Madonsela de la Universitatea Stellenbosch a scris, în aceeaşi reţea: ‘După părerea mea, cazul #Clicks #BlackHairsMatter este un caz de manual de prejudecată inconştientă’.

EFF a mai atacat în trecut şi alte mărci pentru reclame considerate rasiste. În 2018, protestatarii au distrus magazine H&M din malluri din Africa de Sud după ce o companie suedeză a difuzat o reclamă cu un copil negru care prezenta o cămaşă, cu textul ‘cea mai tare maimuţă din junglă’.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite