Patriarhul Daniel: Modelul ortodox include autonomia bisericii şi cooperare distinctă şi limitată cu statul

Patriarhul Daniel
Patriarhul Daniel
7 iunie 2019, 13:09

„În statele majoritar ortodoxe, relaţia stat – biserică a urmat iniţial principiul bizantin al simfoniei, adică al armoniei, al înţelegerii şi cooperării dintre două instituţii distincte, care sunt unite de viaţa socială comună a oamenilor în dubla lor calitate de cetăţeni ai statului şi de credincioşi ai bisericii. În concepţia bizantină despre societate existau două sisteme ierarhice, cel al bisericii şi cel al imperiului, care coexistau în acelaşi spaţiu, mărturiseau o singură credinţă în Domnul Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, şi urmăreau acelaşi final: unirea lumii văzute cu Dumnezeu cel nevăzut„, a spus patriarhul.

El a accentuat că „cele două sisteme ierarhice, statal şi eclezial, au fost concepute şi înţelese ca diferite şi distincte, iar orice tentativă de a le amesteca s-a dovedit a fi nefastă”.

„Aşadar, în Imperiul bizantin, biserica, deşi a cooperat strâns cu autoritatea imperială, şi-a păstrat totuşi autonomia sa în raport cu aceasta în ceea ce priveşte activităţile ecleziastice. Totuşi, simfonia biserică – stat n-a fost niciodată simetrică, în sensul de egalitate între cele două instituţii, ci aproape mereu asimetrică, deoarece biserica s-a organizat şi funcţionat întotdeauna în stat şi se ruga permanent pentru autorităţile statului”, a explicat înaltul ierarh ortodox.

Potrivit patriarhului Daniel, „acest fapt istoric ilustrează învăţătura ortodoxă potrivit căreia biserica se manifestă în cadrul societăţii umane, care este organizată într-o comunitate politică, adică locul bisericii este întotdeauna în interiorul statului”.

„Acest mod de relaţionare între biserică şi stat este fundamentat pe învăţătura ortodoxă potrivit căreia biserica este atât o realitate duhovnicească, sacramentală sau mistică, cât şi o realitate instituţională, socială, iar omul – ca subiect al istoriei – aparţine atât Împărăţiei Cerurilor, cât şi împărăţiei Cezarului (cf. Matei 22, 21). Din punct de vedere practic, acest mod de relaţionare se desfăşoară între anumite limite şi se fundamentează pe baza unor condiţii invocate reciproc. Aşadar, modelul ortodox de relaţie biserică – stat include atât autonomia bisericii faţă de stat, cât şi o cooperare distinctă şi limitată a acestora în spirit de respect reciproc
„, a spus PF Daniel.

Patriarhul BOR a reamintit faptul că „România, cu o populaţie de peste 16.307.000 de credincioşi ortodocşi, este cea mai mare ţară cu populaţie majoritar ortodoxă membră a Uniunii Europene”, precizând că Legea nr. 489/2006 „garantează autonomia cultelor recunoscute în raport cu statul şi reglementează modul de cooperare distinctă dintre stat şi cultele recunoscute, precum şi sprijinirea acestora de către stat”.

„Noua lege indică şi cele 18 culte recunoscute în România, cărora le oferă statutul de persoane juridice de utilitate publică şi le recunoaşte rolul lor spiritual, educaţional, social-caritabil, cultural, în viaţa societăţii, precum şi statutul lor de „factori ai păcii sociale” în parteneriat cu statul. Legislaţia românească actuală privitoare la relaţia stat – biserică reflectă, aşadar, într-o oarecare măsură, faptul că România este unica ţară cu populaţie majoritar neolatină, dar de tradiţie ortodoxă, aparţinând Orientului creştin, prin viaţa sa eclezială, dar şi Occidentului, prin latinitatea sa lingvistică. Această unică specificitate constituie o responsabilitate proprie României de a contribui şi din punct de vedere spiritual şi cultural la promovarea cooperării în Uniunea Europeană, în special în ceea ce priveşte buna cooperare dintre stat şi denominaţiunile religioase„, a mai spus patriarhul Daniel.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite