Portul Constanţa, vital pentru evitarea unei crize alimentare mondiale
13 Mai 2022, 20:03 (actualizat 13 Mai 2022, 22:02)
(actualizat 13 Mai 2022, 22:02) | Știrile TVR

În contextul războiului din Ucraina, portul Constanţa devine vital pentru evitarea unei crize alimentare mondiale. De aici pleacă şi grâul ucrainean adus în port pe calea ferată şi barje via Galaţi. Nu e de mirare că jurnaliştii din toată au fost interesaţi să vadă dacă infrastructura din port şi până la port poate face faţă unei asemenea presiuni, în condiţiile în care şi România este un important exportator de cereale.

 

Nicolas Neumeier este jurnalist la televiziunea publică germană ARD şi a venit în România ca să vadă dacă portul Constanţa poate gestiona încărcarea şi transportarea grâului ucrainean către destinatarii săi.

Mai presus de toate, întrebarea este: cum stăpânesc cei responsabili această enormă provocare logistică?

Viorel Panait este directorul unuia dintre cele mai mari terminale de cereale din portul Constanţa. Are o capacitate de 200 de mii de tone. Şi-ar dori ca în viitorul apropiat, Constanţa să devina un hub cerealier. Cam asta îşi doresc şi liderii din lumea liberă care caută soluţii pentru grânele ucrainene pe fondul blocadei ruseşti.

Nu numai costurile mai mici la transport fac lupta grea. Cerealele ucrainene trebuie să fie transportate înainte ca următoarea recoltă, care va fi strânsă în lunile iulie şi august, să declanşeze blocaje în lanţul de depozitare si transport.

Constanţa va folosi fonduri europene pentru îmbunătăţirea danelor existente şi intenţionează să extindă capacitatea de operare prin adăugarea a 17 dane. Până în acest moment operaţiunile portuare au crescut cu aproximativ 11 la sută.

Din iulie, când în port vor sosi recoltele de anul acesta, de la clienţii obişnuiţi capacitatea de lucru a portului se va extinde.

Ucraina ocupă locul patru în clasamentul mondial al ţărilor exportatoare de cereale. Din cauza invaziei ruseşti a fost nevoită să îşi redirecţioneze grânele pe calea ferată sau pe şosea ca să ajungă în Polonia, Slovacia şi România şi cu barjele care pleacă din micile porturi de pe Dunăre.

Dar Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte ca noua recoltă să vină. Iar infrastructura de legătură cu portul Constanţa este una dintre cele mai mari provocări ale României. La începutul anului, aproximativ 700 de vagoane ruginite blocau sinele aşa ca lucrările de reabilitare au fost suspendate. CFR a înlăturat până acum doar o jumătate.

Se lucrează în paralel şi la reabilitarea căilor ferate cu ecartament mare care fac legătura dintre teritoriul ucrainean litoralul românesc şi porturile de pe Dunăre. Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone este nevoie de 49 de trenuri şi tot atâtea barje sau câteva mii de camioane