Prețurile la alimente, în creștere. Scumpirea la raft este de peste 30% față de toamna trecută. Un litru de ulei costa anul trecut 5,80 lei, iar acum – 8 lei

15 noiembrie 2021, 18:00

În magazine, un litru de ulei, care costa, în urmă cu an, 5,80 de lei, se vinde cu peste 8 lei. Făina și zahărul sunt de asemenea în topul scumpirilor la raft. Statisticile făcute de comercianți și transmise Știrilor TVR confirmă tendința de creștere a prețurilor, din cele mai recente date ale Institutului de Statistică.

Scumpirea în serie a produselor la raft este influențată în mare măsură de importuri: cumpărăm din străinătate nu doar mai mult, dar și mai scump. De la începutul anului, România a importat produse agro-alimentare de peste 5,85 de miliarde de euro, cu 12,5% mai mult decât în perioada similară a anului trecut.

Iar conform statisticilor ONU, prețurile acestora au crescut în medie cu peste 30% în ultimul an.

FLORIN CONSTANTIN, analist al pieței agricole: Incertitudinile privind revenirea din criza Covid creează o speculație pe bursele de materii prime agricole, ceea ce a dus la o creștere fără precedent a prețurilor. (…) După o tăiere masivă a transporturilor în 2020, a făcut ca nu toți transportatorii să poată să aibă mijloacele de transport necesare. (…) Există și aici un fenomen de speculație, dar și un fenomen de rupere a lanțului de aprovizionare.

Fermierii avertizează că și alimentele din producția locală se vor scumpi la primăvară. Principala cauză sunt costurile tot mai mari de producție.

DANIEL BUTĂNOIU, Asociația Fermierilor din România: La îngrășământ, imaginați-vă, de la 900 de lei, să ajungi la 3.900 de lei, (…) sunt spectaculoase aceste creșteri. (…) Motorina, de la 5 lei cât era înainte (…) acum e 7 lei. Nu există alte formule de susținere a prețului la energie, motorină, gaz, automat că prețurile au crescut. Eu văd pentru anul următor creșteri la raft de la 20% până la 50%.

Ministerul Agriculturii caută soluții.

GHEORGHE ŞTEFAN, secretar de stat, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: Depindem de foarte multe importuri. Peste 70% din ceea ce consumăm luăm din afară. Avem în discuţie găsirea de pârghii de subvenţionare a diferenţei de cost cu energia electrică, cu gazul natural şi motorina, inclusiv transportul produselor alimentare.     

Specialiștii nu exclud ca scumpirile fără precendent la nivel internațional să provoace o criză alimentară. Se va manifesta în special prin prețuri tot mai mari și mai puțin prin lipsa produselor.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite