Lumina Sfântă de la Ierusalim a ajuns la București. Pentru prima dată, este împărțită și celor 3 eparhii din Basarabia

15 aprilie 2023, 14:50

Sfânta Lumină a fost adusă de la Ierusalim în jurul orei 19.30, cu o oră întârziere din cauza procedurilor de la Ierusalim, multe dintre ele ce țin de siguranța ceremoniei aprinderii.

„Acum toate s-au umplut de lumină – și cerul, și pământul, și cele de sub pământ”, a declarat Timotei Prahoveanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

„Această lumină îl reprezintă pe Lumina Lumii, Mântuitorul Iisus Hristos, care este Calea, Adevărul și Viața. În ajunul marii sărbători a Învierii Domnului, lumina lui Hristos se oferă tuturor, îndemnându-ne să umblăm în lumină și să fim fii ai Luminii”,  a adăugat el.

„Pentru prima dată, Sfânta Lumină va fi oferită, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, şi Mitropoliei Basarabiei. Va fi împărţită celor trei eparhii din Basarabia – la Chişinău, la Bălţi şi la Cahul”, a mai anunțat Timotei Prahoveanul.

La aeroport a venit sâmbătă seara şi episcopul Basarabiei de Sud, Preasfinţitul Veniamin.

Sâmbătă seară are loc pe Colina Bucuriei procesiunea primirii Sfintei Lumini în Catedrala Patriarhală.

Tradiţia aducerii Sfintei Lumini de la Ierusalim a fost inaugurată de Patriarhul Daniel, în anul 2009.

Lumina Sfântă este considerată un miracol al ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşte la Ierusalim, în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12.30 şi 14.30, când deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care, în primele minute, nu frige.

Lumina este adusă credincioşilor de Patriarhul Ierusalimului.

Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare – pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare – sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel. Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc. De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.

După desfăşurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, el este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor. Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în „Capela Îngerului”, însoţit – conform tradiţiei – numai de un arab de religie islamică. Mai departe, patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei.

Ulterior, după rugăciune, cei prezenţi în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt. Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.

Rolul patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă, a o aşeza în două cupe de aur şi a se întoarce în ‘Capela Îngerului’.

Ulterior, patriarhul aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări, apoi iese şi împarte lumina credincioşilor.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite