WRC, un sezon cu un final salvat de ACI Rally Monza

14 decembrie 2020, 18:03

Campion la clasa RC3 în campionatul Naţional de Raliuri şi vicecampion la două roţi motrice, Adrian Teslovan a făcut radiografia etapei de campionat Mondial de raliuri şi  a întregului sezon, desfăşurat în condiţii deoebite, generate de pandemia de Sars COV2.

„Cu un număr considerabil mai mic de runde, sezonul 2020 a fost unul total diferit, etape mult mai puține, majoritatea concentrate pe bătrânul continent, toate acestea din cauza pandemiei, care a pus la grea încercare întrega planetă și în special activitățile sportive de înaltă performanță. Sezonul 2020 a avut doar 7 etape dintr-un total de 14, a debutat așa cum ne-am obișnuit la Monte Carlo și victoria lui Thierry Neuville urmat foarte aproape de Sebastien Ogier și Elfyn Evans ambii de la Toyota.

Suedia a fost etapa secundă a campionatului, de data aceasta, într-un format mai neobișnuit cu foarte puțină zăpadă și probe anulate din această cauză, am avut plăcerea să îl vedem pe Elfyn Evans impunându-se în fața lui Ott Tanak și Kalle Rovanpera. Tânărul Kalle a reușit o prestație extrem de bună având în vedere că era doar la a 2-a participare în mondialul de raliuri la bordul unui world rally car.

A urmat Mexic, tot într-un format mai scurt, de data aceasta pandemia a fost cea care a scurtat evenimentul, acesta încheindu-se odată cu parcurgerea probelor de sâmbătă. Ogier a triumfat în Mexic, urmat de Tanak si Temu Suninen de la M-Sport Ford WRT, după ce cei de la Hyundai au secerați cu probleme la motor, Tanak fiind singurul “supraviețuitor”  din team-ul Corean. După etapa din Mexic a urmat o pauză forţată de aproape 6 luni, perioadă în care s-a încercat refacerea calendarului din cauza situației ce cuprindea întreaga planetă . Astfel s-a renunțat la 7 etape din calendar și concetrarea sezonului pe teritoriul european, pentru a simplifica din punct de vedere logistic deplasarea echipelor. Astfel a apărut Estonia, prima dată într-un calendar de mondial, iar Italia venea cu o propunere de eveniment cu totul neobișnuit pentru mondialul de raliuri în încheierea sezonului. Dispăreau din calendar – Chile, Argentina, Portugalia, Kenya, Finlanda, Noua Zeelandă, Germania, Marea Britanie și Japonia. Ulterior într-un format de calendar provizoriu apărea și Belgia cu Rally de Ypres dar s-a renunțat până la urmă, țara intrând într-un nou lockdown.

Campionatul mondial a revenit în septembrie cu o etapă în Estonia, nouă pentru toată lumea, chiar dacă se desfășura acasă la Ott Tanak. Estonia este o țară care respiră și ea motorsport mai ales după succesul lui Ott Tanak , așa cum ne așteptam a fost o etapă în care Ott Tanak a stabilit ritmul, etapa din Estonia fiind adjudecată de Hyundai pe primele 2 poziții fiind piloții  team-ului Corean cu Ott Tanak pe prima poziție urmat de Craig Breen, înscris în echipa Hyundai pentru această etapă, el împarțind „scaunul”  pentru sezonul 2020 cu Dani Sordo și Sebastien Loeb. Pozițiile 3, 4 și 5 au fost ocupate de piloții Toyota cu Ogier pe 3 urmat de Elfyn Evans și Kale Rovampera.

După Estonia, caravana campionatului mondial s-a mutat la Marmaris, în Turcia pentru o etapă pe un macadam total diferit de cel din Estonia, un macadam dur, în care nu viteza este cel mai important aspect, ci găsirea unui echilibru între un ritm susținut și evitarea unor obstacole ce apar pe parcursul parcurgerii probelor speciale – când spun obstacole mă refer la bolovani scoși de mașinile din față, configurația traseului se modifică mai ales în porțiunile virajate. Este un raliu de supraviețuire, ceea ce s-a și întamplat, podiumul a fost format din Elfyn Evans pe prima poziție urmat de piloții Hyundai Neuville și Sebastien Loeb.

Raliul Sardiniei penultima etapă a sezonului 2020 avea să sporească șansele Hyundai în drumul către titlul la constructori prin Dani Sordo ce câștiga raliul urmat pe podium de Neuville colegul său și  cu Ogier abia pe poziția a 3-a.

Ultima etapă a campionatului Mondial de Raliuri 2020 s-a desfășurat din nou în Italia, de data aceasta la Monza. Dintr-un format de rally show organizatorii au reușit într-un timp record să configureze o etapă de Mondial, o muncă uriașă depusă de organziatori. Toate titlurile din mondialul de raliuri s-au decis la ultima etapă desfășurată lângă templul automobilismului sportiv – Circuitul Monza. Bătalia în clasamentul constructorilor a fost adjutecată de Hyundai pentru a doua oară în fața gigantului Toyota. Putem spune că Andrea Adamo este unul dintre cei mai buni manageri din motorport la ora actuală, toate acțiunile și deciziile pe care le-a luat au condus spre a concentra întregul efort al membrilor echipei spre obținerea celui de-al doilea titlu.

Titlul la piloți a fost câștigat pentru a 7-a oară de Sebastien Ogier care a avut o evoluție demnă de titlurile pe care le are. Pe locul secund s-a clasat Ott Tanak, urmat de coechipierul lui Dani Sordo, cel mai efficient pilot din punct de vedere al punctelor aduse pentru echipa Hyundai. Din păcate după o evoluție extrem de bună și cu un ritm susținut, Elfyn Evans a ieșit de pe drum sâmbătă, pierzând astfel șansa de a se lupta pentru un posibil titlu Mondial și diminua clar șansele echipei Toyota de a câștiga titlul la constructori.

Mads Ostberg câștigă titlul în WRC 2 și Jari Huttunen titlul în WRC 3 competiție dedicate piloților privați.”

Foto: Ştefan Bejenaru, Rally Cow

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite